Alla inlägg den 19 februari 2009

Av pippilotta - 19 februari 2009 19:53

... barnkommentar från min familj...

Även om den kändes i hjärtat...

Med två adopterade barn i familjen så blir det ju lätt mycket fokus på dem...de har sina egna Korea- och Kinasaker, de har filmer från våra resor...samt att vi har adoptionsfester...

Så det är inte ofta man tänker så , men det kan inte alltid vara lätt att växa upp som biologiskt barn i en adoptivfamilj...


För ett tag sedan så sa min 7-åriga dotter :

"Visst ville ni ha en från Sverige också sen...?"


Självklart !!!!  Älskade unge!

Hon är så självklar för oss - men hur hon känner sig är svårt att

 sätta sig in i...

Född på Lucia är hon så lite speciell är hon ändå !

Av pippilotta - 19 februari 2009 18:08

... en annan härlig kommentar

fick jag från min dotter när hon var ca 2½ år...


(Som bakgrund kan jag nämna att under adoptionsprocessen blev vi "matade" med tips om hur vi bäst skulle prata om adoptionen med vårt barn. Ett av tipsen som vi tog till oss var att redan från början prata med vår dotter om hennes land och var i från hon kom...)


Så vid ett tillfälle så föll det sig naturligt för mig att säga till henne : -Jaa, du är ju från Korea.

Min lilla dotter svarar då : -" Näää, Ikea !

"Sååå gulligt !!! Och Ikea var ju något som hon kunde relatera till...

Av pippilotta - 19 februari 2009 17:55

... läste nyss en annan blogg om adoption...och kom då i håg vad vår grannpojke som då var 6 år frågade mig när vi väntade vår dotter från SydKorea...

Det här var någon gång 1997...

Vår grannpojke var och hälsade på hos oss, och jag hade en adoptionsbok liggande på en bänk. Bilden på boken var på ett litet mörkhårigt barn...Jag som är förskollärare ;-) tog genast tillfället i akt att på ett pedagogiskt sätt berätta att vi skulle åka till ett annat land för att få vårt barn...

Då säger 6-åringen... -"Näää"

och jag hinner tänka ganska många tankar... varför han säger -"nääää"

Jag frågar : -"varför inte det?"

6-åringen svarar :-"Jag kan ju inget annat språk jag."


Barn är verkligen härliga och naturliga!


Av pippilotta - 19 februari 2009 08:31

... har jag packat

skidor x2 + en liten fika , innebandyväska till sonen som har träning i kväll...

Och nu är jag på väg till jobbet. vi ska på pulkautflykt !

-18 grader nu klockan 8:30 ...


I går efter skolbesöket i går så fick jag lite egen tid...

och vad gör jag då...???

får inget vettigt gjort alls...in på IKEA och köpte lite ljus och servetter o.dyl....in på H&M och köpte lite nya underkläder till barnen...köpte en present till en kompis till min äldsta dotter....

åt middag på MAX...

Att bli spontanledig...är inte så lätt...men det var kanske det där som jag behövde...bara få strosa på IKEA i lugn och ro och titta på ditt och datt...


Ha en bra dag alla !!!

Ovido - Quiz & Flashcards